Blog Training 4: Segmenteren en waarde toevoegen
Door: Bryan

Vanavond kregen we een training in ‘Segmenteren en waarde toevoegen’ van David van Dongen. Hij is ondernemer en werkt vaak als interim manager. Het was een inspirerende en leerzame avond, hij luisterde goed naar onze individuele verhalen en dacht oplossingsgericht.

Nadat we ons in het kort hadden voorgesteld, toverde David een microfoon tevoorschijn. Hij vroeg ons individueel op te schrijven hoeveel je dit voorwerp waard vind. De bedragen liepen erg uiteen. Voor hem persoonlijk is het object heel veel waard omdat hij slechthorend is en op deze manier alles goed mee kan krijgen. Hiermee wilde hij aangeven dat de waarde van een product of dienst van veel factoren afhangt en voor ieder anders kan zijn.

Dit kunnen we ook reflecteren op onze eigen producten en diensten. Er werd gelijk een link gemaakt naar de waardepropositie, wat beschrijft op welke onderscheidende manier je een klantprobleem oplost. Het is belangrijk om achter het inzicht van jouw klant te komen en hoe je hier op in kunt spelen met jouw belofte. Als je weet wat de pains en gains zijn, heb je hier een beter beeld van.

Voor mij persoonlijk is het een eye opener dat er naast een functionele belofte ook een emotionele belofte kan zijn. Na het korte theorie gedeelte kregen we allemaal een half uur de tijd om op deze manier je product of dienst te omschrijven. We hebben onderling gepitcht, in enkele minuten vertel je over je ondernemers idee en je krijgt feedback van een andere deelnemer. Ik kwam erachter dat mijn klantsegment nog niet genoeg is verdiept, mijn belofte moet nog veel korter en duidelijker zijn.

Het geven van feedback en meedenken aan ieders idee geeft mij veel motivatie. Ik vond het een super toffe avond en heb erg veel zin in de volgende trainingen!