Blog Training 2 – Business Model Canvas
door: Sean

Vanavond mag ik jou (wie weet, een toekomstige Upstarter) vertellen over de tweede training van Upstarters 2015. Het was wederom een geweldige training die werd gegeven door Richard, waarin het schrijven van ons business-plan van start is gegaan. We hebben veel behandeld; we hebben gekeken naar wat ons in de komende 10 weken te wachten staat en we leerden hoe je kunt groeien door te geven zonder iets terug te verwachten.

Maar als eerste hebben wij teruggekoppeld naar training #1, waar je Michiel over kunt horen in zijn Vlog. Er is ons toen op een hele interessante wijze een spiegel voorgehouden. Dit was ontzettend intensief en ik denk dat er geen betere manier is om te beginnen aan je business plan. Iedereen heeft namelijk sterke en zwakke punten en als je die niet van jezelf kent denk ik dat het gevaar groot is dat je jezelf met je plannen en strategieen in de weg gaat zitten. Ik kan dat in elk geval uit ervaring zeggen. Had ik Insights Discovery maar 5 jaar geleden gedaan!

Richard heeft ons laten nadenken over de ‘kleuren’ van Insights en hoe je die praktisch kunt inzetten in jouw relaties. Als je het Insights systeem namelijk goed begrijpt, kun je niet alleen jezelf, maar ook anderen beter inschatten. Kijk bijvoorbeeld naar jouw klanten; naar welk ‘gedrags-kleur’ gaat hun voorkeur uit? Wat weet je over die kleur en hoe moet je jouw product aan zo iemand verkopen? Hoe dring je nou echt tot mensen door?

Richard heeft ons ook over zichzelf verteld en de manier waarop hij zaken doet. Hij liet ons zien hoe wij (onder andere) ons netwerk kunnen laten groeien door middel van geven (zonder iets terug te verwachten). Weet waar je goed in bent en geef dat ongevraagd aan mensen. Stel je bent webdesigner en je komt iemand tegen die een geweldig product verkoopt op zijn verschrikkelijk ontworpen website. Je denkt bij jezelf ‘Wat jammer, hier valt zo veel meer uit te halen. In een avondje bouw ik met twee vingers in de neus iets wat nou echt bij het product past’. Richard’s advies is: ‘doe het gewoon!’ Bied het ontwerp kosteloos aan. De ‘klant’ kan op allerlei manieren reageren, maar dat is niet wat belangrijk is. Wat er toe doet is dat jij als ondernemer kansen creeert om te laten zien wie je bent en wat je kunt.

Daarom ook deze ‘quote van de dag’:

“Dat waar je genoeg van hebt, moet je weggeven.”

Richard Haeck – 28-09-2015

Goed, wij hebben ons dus ook beziggehouden met het daadwerkelijke business plan. Wij gaan dit maken met BMG; Business Model Generation, een boek wat is geschreven door 470 verschillende collaborateurs (!) uit 45 landen. Dit boek gaat ons (beginnende ondernemers) helpen om een business-model te ontwerpen en toe te passen op onze ondernemingen.

Ik ben razend benieuwd wat het boek gaat brengen. Het blijkt de lezer, ondanks geschreven te zijn door 470 mensen, op een zeer simpele, duidelijke en praktische wijze te helpen een goed plan neer te zetten.