Hoe mblogaak je van een kleine uitdaging een grote kans? Een trainer die last minute helaas niet aanwezig kan zijn, is dat een probleem (‘Helaas kan de training vanavond door omstandigheden niet doorgaan’) of… een mooie kans om nog meer van waarde te zijn voor onze klant (onze Upstarters natuurlijk!).

Onze kans voor vanavond: ‘we grijpen dit moment aan om nog meer toegevoegde waarde aan het programma toe te voegen!’

 Op zulke momenten blijkt (weer eens) de waarde van het JCI netwerk; omdat deze avond afzeggen uiteraard geen optie was gingen we direct aan de bak met het regelen van een vervangende trainer en warempel: binnen no-time stond er een trainer paraat die onvoorbereid, geheel vrijwillig én na reeds een flinke dag werken aan de bak wilde met onze Upstarters. En niet zómaar iemand: vanavond was aanwezig trainer, coach, ondernemer, zeer actief (oud)lid van JCI Utrecht en inspirator van het Upstarters programma van JCI Utrecht: Arco Kats!

 In zijn training stelde Arco drie vragen voor onze Upstarters centraal:

          Wie is mijn klant?

          Wat heb ik te bieden?

          Wat ben daarmee voor mijn klant waard?

 

We begonnen vanavond met de vraag: ‘Wat bepaald waarde voor de klant’?

          De kwaliteit van het product

          Impact van het product (op imago, op je levensgeluk, gebruiksgemak)

          De mate waarin het product ongemakken voorkomt (ergens meer tijd aan kwijt zijn, een bepaald product niet hebben)

          De mate waarmee wat jij kunt, doet, biedt, levert echt ‘uniek’ is (en dus ‘meer waarde’ biedt)

          De doelgroep waar je het product aan levert (‘wat is het deze doelgroep specifiek waard’?)

 

En, gingen we verder – ‘Hoe zorg je er dan voor dat je ook écht uniek kan zijn’? Arco gaf hierbij twee tips:

          Zorg dat je je ‘eigen markt’ identificeert (creëer je eigen omgeving om succesvol in te kunnen zijn)

          Zorg dat je je ‘eigen klant’ identificeert (trek de mensen aan waarvoor jij graag je dienst / product wil leveren)

 

Maar… hoe wordt je dan ‘uniek’??!

          Zorg dat je de echte behoefte van de klant goed kent en speel daar op in

          Blijf dicht bij je persoonlijke waarden en zorg dat deze in je communicatie en uitingen goed naar voren komen

          Zorg dat je weet waarmee je écht van waarde bent voor je klant (niet je product, maar je meerwaarde)

          Begin als me-too, leer je klant kennen en specialiseer je zo verder (learning by doing)

 

En… welke motieven hebben mensen om je product te kopen:

          Onzekerheidsvermijding (onze verzekeraars varen er wel bij…)

          Gemak (dankjewel, thuisbezorgd puntennel)

          Imago / Luxe / Status (Me and my Benz…)

          Duurzaamheid (ik koop een ‘goed’ product)

          Winst (als ik dit product koop, heb ik een mooi voordeel op de lange termijn te pakken)

 

Gedurende de avond zijn we met bovenstaande vragen aan het werk gegaan, hebben de Upstarters deze toegepast op hun ondernemingsplannen en zijn plannen aangescherpt op basis van feedback, reflectie en input van de overige deelnemers.

 

Enkele reacties van vanavond:

          “Zó heb ik nog nooit naar mijn product gekeken”

          “Nooit gedacht dat ik op deze manier van waarde kon zijn met mijn idee”

          “Tot vanavond had ik geen goed antwoord op zulke simpele vragen over mijn eigen plan. Dit heeft echt geholpen”

          “Ik heb een hele nieuwe doelgroep gevonden die ik voorheen totaal over het hoofd zou hebben gezien”

20160928_215132